Boeing 747 (9.2.1969)


Boeing 747 je pravdepodobne jednou z najväčších ikon letectva. Je to lietadlo so širokým trupom a dlhým doletom. Navrhla a vyrábala ho spoločnosť Boeing Commercial Airplanes v USA. Prvé lietadlo opustilo výrobnú linku v roku 1968. Ich produkcia trvala až do roku 2023.

Po skúsenostiach s lietadlami Boeing 707 prišla spoločnosť Pan Am s požiadavkou na prúdové lietadlo s väčšou veľkosťou, aby sa náklady na sedadlo znížili o 30 %. V roku 1965 Joe Sutter opustil vývojový program B737, aby navrhol Boeing 747. Po predstavení projektu v apríli 1966 už v prvej objednávke Pan Am objednal 25 lietadiel Boeing 747-100.

Boeing 747
Jeden z prvých Boeing 747-100 Clipper Ocean Telegraph.

30. septembra 1968 zišlo z výrobnej linky prvé lietadlo 747. Montovali ho v továrni Everett Plan. Prvý let 747 sa uskutočnil 9. februára 1969. Certifikáciu získal Boeing 747 v decembri toho istého roku. Do služieb Pan Am bol prvý B747 zaradený 22. januára 1970. Hneď od svojho vzniku si lietadlo získalo prezývku Jumbo Jet.

Boeing 747
Boeing 747-100

Stručná charakteristika

B747 je štvormotorové prúdové lietadlo. Spočiatku ho poháňali turbomotory Pratt & Whitney JT9D. Tie neskôr nahradili motory General Electric CF6 a Rolls-Royce RB211, používané podľa varianty lietadla. Štandardná kapacita je 366 cestujúcich v troch cestovných triedach. Má výrazné vychýlenie krídla, až 37,5°, čo umožňuje cestovnú rýchlosť 0,85 Mach (900 km/h). Hlavný podvozok má štyri nohy, každá s podvozkom so štyrmi kolesami. Čiastočné dvojpodlažné lietadlo je charakteristické svojím zvýšeným kokpitom. To umožnilo aj jeho prestavbu na nákladné lietadlo inštaláciou predných nákladových dverí.


Boeing 747
Nákladná verzia Boeing 747 s prednou nakladacou bránou.

Už v roku 1971 predstavil Boeing nový model -200. Mal vylepšené motory, čo mu umožnilo zvýšiť maximálnu vzletovú hmotnosť na 378 t z pôvodných 333 t. Motory umožnili aj zvýšiť maximálny dolet z 8,560 na 12,150 km. V roku 1976 nasledoval skrátený model 747SP s dlhším doletom, naopak v roku 1983 nasledoval model 747-300 s natiahnutou hornou palubou až pre 400 cestujúcich v troch triedach. Ťažší 747-400 s novým motorom PW4000 bol predstavený v roku 1989. Tento model sa stal najpoužívanejším variantom. V roku 2005 vznikla verzia B747-8 v ktorej bol použitý prvý raz motor General Electric GEnx. Ten bol pôvodne vyvíjaný pre Boeing 787 Dreamliner, čo inšpirovalo konštruktérov v označení -8 v názve.

Boeing 747
Jeden z dvoch 747-100BSR s ​​natiahnutou hornou palubou vyrobený pre JAL.

Posledný Boeing 747 bolo dodaný v januári 2023 spoločnosti Atlas Air. Počas 54 rokov opustilo montážne linky 1 574 lietadiel. K decembru 2023 bolo pri rôznych haváriách, vrátane pozemných, zničených 64 lietadiel, čo predstavuje cca. 4 %.

Boeing 747 si vyžiadal obriu montážnu halu

Keďže Boeing nemal dostatočne veľký závod na montáž obrovského dopravného lietadla, rozhodol sa postaviť nový závod. Spoločnosť zvažovala umiestnenie na viacerých miestach. Rozhodnutie nakoniec padlo pre miesto nachádzajúce sa približne 50 km severne od Seattlu na mieste susediacom s vojenskou základňou v Paine Field neďaleko Everettu v štáte Washington. V júni 1966 kúpila spoločnosť pre výstavbu závodu pozemok s rozlohou 320 hektárov.

Boeing 747
Montážny závod v Everette.

Vývoj modelu 747-ky bol veľkou výzvou. Výstavba jeho montážneho závodu bola ale tiež obrovským záväzkom. Napríklad iba na vyrovnanie miesta museli presunúť viac ako tri milióny kubických metrov pôdy. Čas na výstavbu haly bol veľmi krátky. Maketa modelu 747-100 v mierke 1:1 bola nakoniec postavená skôr, ako bola dokončená strecha továrne. Závod je najväčšou budovou podľa objemu, aká bola kedy postavená. Od svojho postavenia bol závod niekoľkokrát podstatne rozšírený.

Prvý vyrobený kus Boeing 747 a problémy s testovaním

Predtým, ako bol prvý 747 úplne zostavený, začalo sa testovanie mnohých komponentov a systémov. Jeden dôležitý test zahŕňal evakuáciu 560 dobrovoľníkov z makety kabíny cez núdzové sklzy lietadla. Prvá úplná evakuácia trvala dve a pol minúty namiesto maximálne 90 sekúnd, ktoré nariadil Federálny úrad pre letectvo až následné testovacie evakuácie dosiahli 90-sekundový cieľ.

Boeing 747
Prototyp 747 bol prvýkrát vystavený verejnosti 30. septembra 1968.

Najproblematickejšia bola evakuácia cestujúcich z hornej paluby lietadla. Namiesto použitia obvyklej nafukovacej šmykľavky museli pasažieri unikať pomocou postroja pripevneného k navijaku.

Rolovanie takého veľkého lietadla taktiež nie je jednoduchá záležitosť. Piloti museli trénovať rolovacie manévre z vysokej pozície kabíny na hornej palube. Pre tieto účely Boeing postavil nezvyčajné tréningové zariadenie známe ako tzv. Waddellov vagón. Išlo o maketu kokpitu namontovanú na strechu špeciálne upraveného nákladného auta.

Prvý let, ktorý sa uskutočnil 9. februára 1969 s testovacími pilotmi Jackom Waddellom a Brienom Wygleom a palubným inžinierom Jessom Wallickom mal síce problém s jednou z klapiek, ale potvrdil, že B747 sa ovláda mimoriadne dobre. Pozitívnym poznatkom bolo, ž lietadlo je do veľkej miery imúnne voči tzv. holandskému nájazdu.

Boeing 747
Pre 747 bol vyvinutý motor Pratt & Whitney JT9D.

Program letových skúšok brzdili aj problémy s motormi JT9D. Ťažkosti zahŕňali zhasnutie motora spôsobené rýchlymi pohybmi škrtiacej klapky a deformáciou krytu turbíny po krátkej dobe prevádzky. Tieto problémy zdržali dodávku prvých 747 o niekoľko mesiacov.

Nakoniec v decembri 1969 získal Boeing 747 osvedčenie o letovej spôsobilosti FAA. Lietadlo tak mohlo byť uvedené do prevádzky.

Omeškaný prvý komerčný let

15. januára 1970 prvá dáma Pat Nixonová pokrstila prvý Boeing 747 Pan Am na medzinárodnom letisku Dulles. Namiesto šampanského sa na lietadlo striekala červená, biela a modrá voda.

Boeing 747
Prvá dáma Pat Nixonová pokrstila prvý Boeing 747 Pan Am.

Prvý let bol plánovaný na večer 21. januára. Prehriatie motora však spôsobilo, že pôvodné lietadlo pomenované Clipper Young America (N735PA) zostalo nepoužiteľné. Príprava náhradného lietadla oneskorila let o viac ako šesť hodín. Nasledujúci deň sa vydal na prvý komerčný let B747 Clipper Victor (N736PA). Boeing 747 tak vstúpil do prevádzky 22. januára 1970 na linke Pan Am New York – Londýn.

Koniec výroby

2. júla 2020 spoločnosť oznámila, že z dôvodu nízkeho dopytu plánuje ukončiť výrobu 747 v roku 2022 po dodaní zostávajúcich lietadiel objednaných UPS a Volga-Dnepr Group. Posledné lietadlo, 747-8F pre Atlas Air (N863GT), zišlo z výrobnej linky 6. decembra 2022. Leteckej spoločnosti bolo dodané 31. januára 2023.

Boeing 747
Posledný vyrobený Boeing 747-8F N863GT.

Obrovské náklady na vývoj 747 a výstavbu továrne v Everette spôsobili obrovské zadĺženie spoločnosti. Dlh firmy presiahol 2 miliardy dolárov, pričom 1,2 miliardy dolárov predstavovali pôžičky od bánk. Išlo o rekordné zadĺženie vo svete. Bol to naozaj príliš veľký projekt. Nakoniec sa hazard vydaril a Boeing mal dlhé roky monopol na výrobu veľkých osobných lietadiel.

Zaujímavé modely Boeing 747

Boeing 747
Skrátená verzia 747SP.

747SP je model, vyplynul zo spoločnej požiadavky medzi spoločnosťami Pan American World Airways a Iran Air. Tie hľadali vysokokapacitné dopravné lietadlo s dostatočným doletom na pokrytie trás Pan Am New York – Blízky východ a plánovanej trasy Iran Air Teherán – New York. Boeing 747SP je o 14,73 m kratší ako 747-100. Vznikol odstránením častí trupu pred a za krídlo a úpravou stredovej časti trupu. Lietadlo bolo populárne u leteckých spoločností, ktoré obsluhovali veľké letiská s krátkymi dráhami.

Boeing 747
Boeing 747-400 LCF Dreamlifter.

747-400 Dreamlifter je modifikácia existujúcich lietadiel 747-400. Spoločnosť ho navrhla ako väčšiu nákladnú lode. Kompletné úpravy robila spoločnosť Evergreen Aviation Technologies Corporation z Taiwanu. Lietadlo prvýkrát vzlietlo 9. septembra 2006 na skúšobnom lete. Úprava štyroch lietadiel bola dokončená do februára 2010. Dreamliftery slúžia na prepravu podzostáv pre program 787 do závodu Boeing v Everette na konečnú montáž. Lietadlo je certifikované na prepravu bez pasažierov len s nevyhnutnou posádkou.

Boeing 747
Shuttle Carrier Aircraft

Shuttle Carrier Aircraft (SCA) sú dve B747 špeciálne upravené na nosenie raketoplánu. Prvé lietadlo postavili na báze 747-100 (N905NA) a druhé na 747-100SR (N911NA).

Evergreen 747 Supertanker je Boeing 747-200 upravený ako požiarne lietadlo. Jeho nosnosť je až 76 000 l hasiacich chemikálií.

Boeing 747
SOFIA s otvorenými dverami teleskopu počas letu.

SOFIA alebo Stratosférické observatórium pre infračervenú astronómiu je bývalý Boeing 747SP, ktorý prevádzkovala spoločnosť Pan Am. Jedná sa o projekt NASA v spolupráci s Nemeckým strediskom pre letectvo a kozmonautiku (DLR). Lietadlo je upravené tak, aby mohlo niesť veľký ďalekohľad citlivý na infračervené žiarenie. Lietadlá operujú lety vo vysokej nadmorskej výške nad úrovňou vodných pár, ktoré absorbujú infračervené žiarenie v atmosfére.

Lietajúci luxusný hotel

VC-25 je špeciálna verzia B747-200B. Americké letectvo prevádzkuje dva z nich vo VIP konfigurácii ako VC-25A. Čísla 28000 a 29000 sú všeobecne známe ako Air Force One, čo je technicky volací znak pre akékoľvek lietadlo vzdušných síl Spojených štátov amerických, v ktorom je americký prezident. Čiastočne dokončené lietadlá z Everettu leteli do Wichity v Kansase na finálne vybavenie spoločnosťou Boeing Military Airplane Company. Aktuálne sa pripravujú dve nové lietadlá na báze B747-8, ktoré budú označené ako VC-25B.

Boeing 747
Boeing VC-25 alebo Air Force One.

Ako VIP prepravu používa 747 aj niekoľko ďalších vlád vrátane Bahrajnu, Bruneja, Indie, Iránu, Japonska, Kuvajtu, Ománu, Pakistanu, Kataru, Saudskej Arábie a Spojených arabských emirátov. Boeing Business Jet prestaval niekoľko Boeingov 747-8 aj na VIP prepravy pre neidentifikovaných zákazníkov.

Keď Boeing 747 doslúžil

Prvé sa začali vyraďovať staršie typy lietadiel 747-100 a 747-200. Časť z nich skončila ako exponáty v leteckých múzeách. Postupne sa k nim pridávajú aj niektoré staršie 747-300 a 747-400. Nájdete ich v múzeách doslova po celom svete.

Boeing 747
Boeing 747-230B vo farbách Lufthansa vystavený v Technikmuseum Speyer v Nemecku.

Bývalé lietadlo British Airways 747-200B, G-BDXJ, nájdete na letisku Dunsfold v Surrey v Anglicku. Používa sa ako filmová kulis pre rôzne filmy. Môžete ho vidieť napríklad vo filme o Jamesovi Bondovi z roku 2006, Casino Royale. Lietadlo sa často objavuje aj v televíznom seriáli Top Gear.

Hostel Jumbo Stay využíva prerobené 747-200, ktoré pôvodne prevádzkovala spoločnosť Singapore Airlines. Ubytovať v Jumbe sa môžete na letisku Arlanda v Štokholme.

Boeing 747
Boeing 747-212B slúžiaci ako hostel na letisku Arlanda vo Švédsku.

Bývalý B747-300 Pakistan International Airlines prestavali v roku na reštauráciu. Nachádza sa na medzinárodnom letisku Jinnah v Karáčí.

V roku 2023 sa Boeing 747-412, vyradený z Lion Air, zmenil na steakovú reštauráciu v Bekasi v Indonézii.

Aký sa vám páčil tento článok?

Kliknutím na hviezdičku ho ohodnotíte.

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení: 2

Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.


Tento obsah bol zaradený v Amerika, USA a označkovaný ako , , , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.