Tech

O2 mení pravidlá hry a zvyšuje ceny paušálov. Schováva sa za digitalizáciu a ochranu životného prostredia

Marketing je nesmierne dôležitý a veľmi dobre si to uvedomujú aj v O2. Dnešná správa o digitálnych výhodách totiž skrýva aj dosť podstatnú informáciu o zvyšovaní ceny pre existujúcich zákazníkov. Pre mnohých pôjde o podstatné navýšenie o 20%.

O2 sa totiž rozhodlo donútiť zákazníkov prejsť na elektronickú faktúru, aplikáciu Moje O2, doručovanie dokumentov iba online a platenie faktúr inde ako na predajni. Ak totiž splníte tieto podmienky, tak budete platiť pôvodnú cenu.

Na hrane etiky

O2 postupne spustí tzv. Digitálny bonus vo výške 2 eurá mesačne. Ten dostanete v prípade ak splníte tri podmienky – rozhodnete sa pre elektronickú faktúru, dokumentáciu ku zmenám alebo nové zmluvy vám bude O2 doručovať len elektronicky do aplikácie alebo zákazníckej zóny na webe a faktúry budete platiť inde ako na predajni.

Ak splníte všetky tri podmienky budete platiť za paušál rovnako ako doteraz. Ak podmienky nesplníte budete platiť dve eurá mesačne navyše.

Poplatok je však na hrane etiky a mohlo by sa dokonca zdať, že až za hranou etického správania operátora. O2 totiž zmeny zdôvodňuje ochranou životného prostredia, za ktorú skrýva účtovanie dvojeurového poplatku.

Zákon o elektronických komunikáciách pritom hovorí jasne – operátor je povinný faktúru zákazníkovi predkladať bezplatne. Po zavedení dvojeurového poplatku však túto podmienku operátor plniť nebude. Netreba zabúdať, že stále existuje skupina najmä starších zákazníkov, ktorí elektronickú formu komunikácie nebudú uprednostňovať.

Problémom to môže byť aj pre podnikateľov, ktorí faktúry potrebujú do účtovníctva a aj tak ich nakoniec musia vytlačiť. Neetické správanie je aj v prípade zmlúv – zákazníka núti na elektronickú verziu inak si za papierovú pýta dve eurá.

Ešte horšie je to v prípade ak by ste platbu zaplatili na predajni. Okrem toho, že si od vás operátor vypýta poplatok vo výške 3 eur za každú faktúru, ďalšie dve eurá vám prídu vo faktúre. Platbu faktúry tak vlastne O2 spoplatní až dva krát.

Bezplatný odchod

Operátor sa nespráva fér ani v prípade informovania, čo robiť ak s novými podmienkami nesúhlasíte. Podľa zákona o elektronických komunikáciách v prípade podstatnej zmeny zmluvných podmienok musí operátor umožniť odchod bez sankcií.

O2 na špeciálnej stránke venujúcej sa Digitálnemu bonusu totiž uvádza informáciu o bezplatnom odchode až úplne na konci stránky. Navyše informácia je nepresná – zákazník sa dočíta iba o mesiaci na odchod. Mesiac však začína plynúť až od momentu oznámenia zákazníkovi.

Keďže ide o podstatnú zmenu podmienok operátor nemá vtedy právo na žiadne zmluvné pokuty a musí umožniť odchod bez sankcií. Zákazník má zo zákona na to čas jeden mesiac od oznámenia zmeny zákazníkovi.

„Podnik je povinný písomne, elektronickou poštou alebo službou krátkych správ (SMS) oznámiť účastníkovi najmenej jeden mesiac vopred podstatnú zmenu zmluvných podmienok a zároveň ho informovať o jeho práve odstúpiť od zmluvy o poskytovaní verejných služieb bez sankcií, ak tieto zmeny neakceptuje; oznamovacia povinnosť je splnená aj oznámením účastníkovi, že došlo k podstatnej zmene zmluvných podmienok a kde sa s týmito zmenami môže podrobne oboznámiť,“ uvádza sa priamo v Zákone o elektronických komunikáciách.

Operátor je povinný vám zmenu ceny oznámiť. Vzhľadom na komunikáciu sa dá opäť očakávať, že O2 sa bude aj v komunikácii zasielanej zákazníkom snažiť zvyšovanie ceny zatajovať. Od momentu kedy vám SMS o zvýšení ceny príde máte na odchod len mesiac. Operátor tvrdí, že prvé SMS pôjdu zákazníkov 15. mája. Týmto skončí lehota na bezplatný odchod 15. júna.

Toto nie je fér

V minulosti sa druhý najmladší operátor staval do pozície „najférovejšieho“ operátora. Aktuálne navyšovanie ceny a schovávanie sa za ekologické dôvody je ozaj neetické.

Pravdou je, že zákazníci na ekológiu dnes veľmi dobre počujú. Operátor sa tak vlastne tvári ako sa snaží všetkých motivovať na elektronickú komunikáciu. Dá sa to však aj iným spôsobom ako účtovaním poplatkov.

Etické nie je ani dvojité spoplatnenie platby faktúry na predajni. A na hrane etiky je tiež platba za papierovú zmluvu. V minulosti sa už objavili snahy o zavedenie poplatkov napríklad za papierovú faktúru. Snahy operátorov však ukončil vtedy Telekomunikačný úrad (dnes Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb), keď to operátorom zatrhol.

Ako sa zmenia ceny paušálov:

Program Poplatok
s Digitálnym bonusom
Poplatok
bez Digitálneho bonusu
O2 Moja Firma 0,00 € 2,00 €
O2 Fér na faktúru 0,00 € 2,00 €
O2 Telemetria 0,00 € 2,00 €
O2 Internet s bonusom Mini 9,00 € 11,00 €
O2 Mini 10,00 € 12,00 €
O2 Paušál Modrý O2 Paušál 15,00 € 17,00 €
Strieborný O2 Paušál 20,00 € 22,00 €
Strieborný O2 Paušál (150 minút) 20,00 € 22,00 €
Zlatý O2 Paušál 30,00 € 32,00 €
Platinový O2 Paušál 45,00 € 47,00 €
Diamantový O2 Paušál 65,00 € 67,00 €
O2 SMART Paušál Biely O2 SMART Paušál 15,00 € 17,00 €
Modrý O2 SMART Paušál 20,00 € 22,00 €
Strieborný O2 SMART Paušál 25,00 € 27,00 €
Zlatý O2 SMART Paušál 30,00 € 32,00 €
Platinový O2 SMART Paušál 25 GB 50,00 € 52,00 €
Titánový O2 SMART Paušál 40,00 € 42,00 €
Platinový O2 SMART Paušál 50,00 € 52,00 €
Diamantový O2 SMART Paušál 60,00 € 62,00 €
O2 Dáta Modré O2 Dáta 15,00 € 17,00 €
Strieborné O2 Dáta 20,00 € 22,00 €
Zlaté O2 Dáta 30,00 € 32,00 €
O2 Internet na doma Biely O2 Internet na doma 15,00 € 17,00 €
Modrý O2 Internet na doma 15,00 € 17,00 €
Strieborný O2 Internet na doma 20,00 € 22,00 €
Zlatý O2 Internet na doma 30,00 € 32,00 €
Viac

Milan

Sledujte to najnovšie z domova aj zo sveta.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Back to top button