Bleskové správyFinancieSlovenskoSprávy

Ministerstvo dopravy predstavilo nový mýtny systém

Nový mýtny systém, ktorý by mal byť pre štát výhodnejší, chce NDS začať obstarávať na jeseň. Nepôjde však o jeden tender na celý systém.

NDS rozdelila zákazku na viacero menších súťaží. Systém totiž bude pozostávať z troch častí – základnej, ktorá bude tvoriť celý hardvér systému vrátane mýtneho úradu. Druhou časťou sú zákaznícke služby a technická podpora a treťou časťou bude kontrolný systém úhrady mýta.

„Boli sme sa pozrieť na fungovanie viacerých systémov úhrady mýta v Európe. Zároveň sme úzko spolupracovali s Útvarom hodnoty za peniaze a z analýzy nám vyšlo, že jednoznačne výhodnejšie bude obstarať systém ako dodávku diela a nie systému. Budeme tak celý systém vlastniť a tým pádom bude aj flexibilnejší a ekonomickejší. To znamená, že ak budeme chcieť niečo do systému doplniť, zmeniť, modifikovať, urobíme to rýchlo, podľa potrieb správcov ciest a motoristov a najmä ušetríme štátne prostriedky,“ povedal minister Andrej Doležal.

Tender na nový mýtny systém ráta s desaťročnou prevádzkou, počas ktorej štát vyberie na poplatkoch 2,5 miliardy eur. Samotná cena systému by nemala presiahnuť 350 miliónov eur. Prevádzka doterajšieho systému stojí zhruba polovicu toho, čo štát za 10 rokov fungovania systému od motoristov na mýtnych poplatkoch vybral, teda zhruba miliardu eur.

Predpokladaný termín spustenie celého nového mýtneho systému je jar 2024. Zmluva s aktuálnym dodávateľom sa skončí 31.12.2022. Na niekoľko mesiacov v tomto medziobdobí preto bude potrebné nájsť riešenie na spoplatnenie diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy pre nákladných dopravcov.

Ministerstvo počíta s tromi verziami možného spoplatnenia počas prechodného obdobia. Buď počas tohto obdobia štát nebude mýto vyberať vôbec, prípadne sa dohodne so súčasným prevádzkovateľom mýta alebo spoplatni cesty pre kamióny formou dialničných známok.

Viac

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Back to top button